”Jag har anlitat David Lagerlöf som fotograf på både tidigare arbetsplats såväl som nuvarande. Utöver att han levererar högkvalitativa bilder är han lyhörd, pålitlig och lätt att samarbeta med.”

Rebecca Naess, bitr. marknadschef på Medborgarskolan

Jag är en Stockholmsbaserad fotograf med bakgrund inom journalistik och kommunikation. Som företagsfotograf gör jag kontinuerligt fotojobb åt privata bolag, myndigheter och organisationer.

Flertalet fotojobb sker i Stockholmsområdet, ibland i min studio men mestadels på plats hos respektive företag eller organisation. Andra sker ute i landet hos företag med filialer i andra delar av Sverige.

En av mina kvalitetér som fotograf är att få personer att slappna av framför kameran. Jag är även van att fotografera personer i ledande ställning så som VD, delägare och styrelseledamöter.

Jag är en Stockholmsbaserad fotograf med bakgrund inom journalistik och kommunikation. Som företagsfotograf gör jag kontinuerligt fotojobb åt privata bolag, myndigheter och organisationer.

Flertalet fotojobb sker i Stockholmsområdet, dels i min studio men oftast på plats hos respektive företag eller organisation. Andra sker ute i landet och jag har jag inget emot att resa över flera dagar. Jag är till naturen en mobil person som är nyfiken på nya miljöer och människor.

En av mina kvalitetér som fotograf är att få personer att slappna av framför kameran. Det gäller såväl mindre grupper som ska fotograferas, till större som alla ska få individuella bilder. Jag är även van att fotografera personer i ledande ställning så som VD, delägare och styrelseledamöter.

Företagsfotografering

David Lagerlöf Photography and Communications AB

EXEMPEL PÅ SAMARBETEN


Text i all ära, men ett bra bildmaterial är det som krävs i dagens snabba contentflöde. En bild kräver bråkdelen av en sekund för att uppfattas av hjärnan.

Samtidigt är konkurrensen om uppmärksamheten större än någonsin. För att slå igenom bruset krävs därför kvalité och ett genomtänkt bildmaterial.

Jag har stor erfarenhet av att fotografera brandingbilder för webbsida, tryck, sociala medier etc. Inför sådana företagsfotograferingar så deltar jag gärna med input kring bildmanér, syfte och vad bilderna ska signalera i förhållande till en varumärkesplattform.

Foto som berättar

EXEMPEL PÅ SAMARBETEN


Vanliga frågor inför företagsfotografering

Här samlar jag några av de frågor jag brukar få inför företagsfotografering av medarbetare, dvs företagsporträtt. Det är inte på något sätt en komplett lista, snarare ett urval av frågor och mina högst personliga svar och tyckanden. Hör gärna av dig om du har andra frågor.

Det bästa stället är ofta hos företaget enligt min högst personliga åsikt. Detta eftersom det finns en närhet till medarbetarna som slipper åka till en annan plats, vilket kostar arbetstid. Det gäller särskilt om det är många personer som ska fotograferas. Dessutom kan det vara trevligt att använda någon snygg kontorsmiljö som bakgrund för att få liv i fotona.

Det finns samtidigt saker att tänka på. Helst bör inte fotograferingen ske i ett allt för litet utrymme. Ett litet kontorsrum funkar självklart, men större gör det enklare för fotografen att kontrollera blixtljuset, och därmed uppnå det bildmanér som är överrenskommet. Personligen så brukar jag besöka kunden innan fotograferingen för att se vilka förutsättningar som finns.

Att fotografera företagets medarbetare i studio innebär både fördelar och nackdelar. En fördel är att fotografen kan testa ljus innan fotograferingen. Dessutom sker fotograferingen i en miljö som är optimal för just den verksamheten. För mer kreativa och arty företagsporträtt som kräver lite mer “finlir” är därför fotostudio en fördel. Särskilt eftersom fotografen slipper kompromissa med eventuella fönster i kontorsmiljö, som släpper in ljus utifrån som riskerar att påverka ljussättningen.

Nackdelarna är förstås uppenbara. Medarbetarna måste ta sig från kontoret till en annan plats. Om företaget är av det mindre slaget så är detta kanske inget problem. Men med många medarbetare så är fotografering hos företaget ett smidigare alternativ.

Att ta företagsporträtt utomhus i en somrig miljö kan förstås verka lockande. Men det är i regel inget som jag rekommenderar. Åtminstone inte om man planerar personalförändringar framöver, och vill ha ett någorlunda enhetligt bildmanér. Förutom att årstiderna växlar så kanske det var strålande sol när majoriteten fotades. Den nyanställde som fotas senare riskerar att få nöja sig med gråmulet. Eller kanske till och med snö och blåst. Inte helt optimalt.

Det finns självklart sätt att undvika delar av den problematiken. Som exempel kan det vara svårt att avgöra årstid i stadsmiljö, till exempel Gamla stan i Stockholm med smala gator och utan särskilt mycket växtlighet som förändras. Tricket är alltså att undvika sådant som är årstidsberoende. Vädret är dock fortfarande ett problem.

Man bör även fundera över hur uppföljande fotograferingar ska ske. Nya medarbetare tillkommer ju i regel. Ofta är det enklare att låta den nyanställde kontakta fotografen för att ta företagsporträtt i en fotostudio istället för i kontoret. Företaget slipper då ordna med lokal, ta emot fotografen, kånka utrustning etc. Fotostudio är i det sammanhanget enklare rent logistiskt.

Men, det förutsätter att bakgrunden i och med den första företagsfotograferingen går att återskapa i fotostudion. Är bakgrunden en snygg kontorsmiljö från företagets lokaler så kanske uppföljande företagsporträtt inte lämpar sig för studio.

En lösning är då förstås att frilägga porträttbilderna och "klippa in" en bakrundsbild från kontoret.

Det är en vanlig fråga som jag får. Svaret är att det beror på. Många företagsfotograferingar syftar till företagsporträtt till hemsidan tillsammans med kontaktuppgifter. Företagsporträtten spelar ofta större roll än vad man först tänker. För en kund kan något av porträtten vara det första mötet med en företagsrepresentant. Och utifrån porträttet så kommer kunden omdevetet skapa sig en föreställning om personen på bilden.

Det är förstås vilseledande, men vi har en tendens att instinktivt tillskriva personer egenskaper på lösa boliner. Det är inget man bör anpassa sig efter, men det är bra att ha i åtanke när diskussioner förs om bildmanér inför en företagsfotografering.

Det finns saker att ha i åtanke som gäller vad fotona ska signalera och ge uttryck för.

Som exempel bör man möjligen undvika klassiska manliga och kvinnliga stereotyper. Det finns exempel på företags kontaktsidor där majoriteten kvinnor skrattar och är glada, medan männen ser allvarliga och beslutsamma ut. Det blir tråkigt stereotypt och kan bidra till en negativ bild av företaget.

Ytterligare en parameter är förstås vad företaget arbetar med. Ett företag med brottmålsadvokater kanske inte ska fylla hemsidan bilder på sprudlande glada medarbetare. Däremot kan välkomnande och förtroendeingivande leenden vara på sin plats.

Är det alltid fel att ha en skrikig röd jacka på sig under en företagsfotografering? Många skulle säga ja. Jag är nog mer tveksam. Några av de häftigaste företagsporträtten som jag fotat har varit personer som brutit den mörkblåsvarta klädkoden. Men det beror förstås på kontext och i vilka sammanhang bilderna ska användas.

Det finns däremot tillfällen då den allmänna klädkoden är att föredra. Det gäller gruppfoton, styrelsefotografering etc. Klara färger, stora mönster eller allmänt avvikande klädsel kommer att dra blickarna till sig. Betraktaren öga söker instinktivt efter utstickande färger, kontraster och områden i bild som är ljusare är omgivningen.

Möjligtvis kan det vara en poäng att låta företagets VD sticka ut i gruppen som en effekt.

Om företagsfotograferingen omfattar många personer och timmar så ställer det krav på organisering. Det gäller dels ett tydligt schema med vilken medarbetare som ska fotograferas vid vilken tid. Men, glöm inte lite marginal mellan fotograferingarna. Ett allt för tajt schema riskerar att fallera när flera medarbetare inte kommer i tid. Schemat förskjuts då successivt och spricker.

Vid större företagsfotograferingar är det en fördel om någon på företaget kan agera “inkastare”. Alltså vara personen som ser till att medarbetare infinner sig i tid.

Dessutom finnas till hands för att svara på frågor, hantera personer som vill byta tid med varandra, ta hand om eventuella missförstånd bland enstaka medarbetare etc. Det är verkligen guld värt.

Fotografier och skydd av personuppgifter

Fotografier på personer är i enlighet med GDPR att betrakta som personuppgifter. Det gör att fotografierna måste hanteras med respekt för den avbildades rättigheter.

De foton jag tar omgärdas därför av flera lager skydd. Det gäller delvis fysiska skydd som förhindrar obehörig åtkomst till bildmaterialet, men även kryptering av datorer och hårddiskar.

I övrigt så har jag färdiga GDPR-avtal som kan användas vid företagsfotograferingar.

David Lagerlöf Photography and Communications AB
Mailbox 312
111 73 Stockholm
Orgnr: 559215-9114
Momsnr: SE559215911401

Företagsuppgifter